5 tips voor een betere nachtrust van je kind

5 tips voor een betere nachtrust van je kind

Helaas mag ik best van mezelf zeggen dat ik VEEL ervaring heb met kinderen die niet goed slapen. Een goede nachtrust van je kind is zo belangrijk voor de groei en ontwikkeling, maar soms voelt het alsof je er geen controle op hebt, wat je ook probeert. Ik geef je 5 tips voor een betere nachtrust die je kunt proberen om het voor je kindje gemakkelijker te maken om in slaap te vallen.

Nachtrust is heilig

Je nachtrust is heilig! Ik heb zelfs ooit een brief aan mijn nachtrust geschreven, hoe wanhopig kun je zijn! Hierin bood ik eerst mijn excuses aan, omdat ik hem voordat ik moeder werd voor lief nam. Uiteraard met het doel dat hij mij weer eens zou komen opzoeken na al die jaren. Otis is pas beter gaan slapen sinds de geboorte van zijn zusje, drie maanden geleden, op de leeftijd van 4,5 jaar oud. Ja, je leest het goed. Nu wordt Otis ‘nog maar’ één tot twee keer per nacht wakker en dan leg ik zijn deken recht of pak ik wat drinken en dan is hij zo weer in slaap. Daarnaast is er Sadé van drie maanden, dus om te zeggen dat ik alweer van mijn nachtrust heb kunnen genieten: nee.

5 tips voor een betere nachtrust van je kind

Ook al heb je het niet in de hand (geloof mij, I’ve tried it all), je kunt wel de situatie zo goed mogelijk maken, zodat het voor jouw kindje gemakkelijker wordt om in slaap te vallen. Ik zet voor jou 5 tips op een rij. Doe er je voordeel mee. Ik weet hoe wanhopig je kunt zijn als je op je laatste tandvlees loopt.

1. Beperk prikkels voor het slapen gaan

Door het gebruik van beeldschermen maakt je lichaam geen slaaphormoon aan. De beeldschermen geven een blauw licht af, wat je lijf associeert met de dag en niet met de schemering en de rust van de nacht. Als kinderen na een scherm in bed gekukeld worden, start hun lichaam dan pas met het aanmaken van het slaaphormoon, waardoor het langer duurt en lastiger is om in slaap te vallen. Ook is wild spelen geen aanrader, want de adrenaline die dan aangemaakt wordt werkt averechts.

tips voor een betere nachtrust

2. Zorg dat de kamer donker en rustig is

Wist je dat je lichaam in het donker het slaaphormoon melatonine aanmaakt? Dat helpt je om gemakkelijker in slaap te vallen. Daarom is raambekleding in de slaapkamers extra belangrijk! Verduisterende rolgordijnen of dikke kant en klaar gordijnen zijn dus een must. Ook ideaal als je kindje overdag nog slaapt, zodat het in een donkere kamer ligt. Bij ons zijn de slaapkamers pikdonker door een rolluik én rolgordijn.

De slaapkamer van een kind moet rustig zijn en overzichtelijk. Ga eens in het bed van je kind liggen om te kijken hoe alles eruit ziet. Is die leuke poster of vrolijke knuffel in het donker misschien best eng? Yes, ik heb daar ook gelegen in het licht en donker en naar aanleiding daarvan bepaalde posters en dierenkoppen weggehaald.

tips voor een betere nachtrust

3. Houd je aan de bedroutine: altijd

Ook al wordt het een keer later door een verjaardag of feestdagen, probeer je toch aan de bedroutine te houden. Het is verleidelijk om hopla, tanden te poetsen en in bed te duiken, maar bij kinderen en slaapproblemen werkt dit niet. Wij gaan na het eten met Otis in bad, iets kleuren of knutselen. In ieder geval een rustige bezigheid en juist niet stoeien of wild doen. Dan gaat de pyjama aan en poetsen we tanden. Een klein spelletje, we lezen een boekje en dan gaat meneer naar bed. Probeer zoveel mogelijk dezelfde tijd voor het naar bed gaan aan te houden voor een betere nachtrust. Ook dit is een onderdeel van de bedroutine namelijk.

tips voor een betere nachtrust

4. Overdag afmatten en voor bedtijd chillen

Frisse lucht is goed voor iedereen en in het bijzonder voor kinderen die moeilijker slapen. Lekker rennen op het strand of klimmen in de duinen. Een stuk fietsen of lekker zwemmen in de zomer. Kinderen die overdag voldoende frisse lucht krijgen en actief bezig zijn, slapen ’s nachts beter.

Na het avondeten wordt er hier niet meer druk gedaan. De lichten worden gedimd en het spelen is rustig. Uiteraard is Otis soms ook super druk, wat ik dan probeer om te draaien door samen wat ademhalingsoefeningen te doen, kinder yoga of een mini meditatie. Lekker lezen of een warm bad werkt natuurlijk ook ontspannend!

tips voor een betere nachtrust

5. Let op de voeding, vooral in de laatste uren van de dag

Ik let erg op Otis zijn voeding. Als hij veel suiker op heeft, dan merk ik het gelijk en is hij super druk. Het is geen snoepkont die zijn Sint Maarten vangst angstvallig bewaakt. Sterker nog, de volgende dag vraagt hij om een snoepje en daarna hoor ik hem er nooit meer over. Wel is hij gek op ijsjes en chocola. Ik ontneem hem dit echt niet, maar let wel op de hoeveelheid en het tijdstip van de dag. Vanaf 17:00 worden er geen ijsjes of ander snoepgoed meer gegeten. Overdag mag hij best iets, maar één dingetje vind ik genoeg. In de vakantie of het weekend is het weleens wat meer, maar dan in de ochtend of vroeg in de middag. Ik merk hieraan echt dat hij sindsdien beter in slaap valt!

tips voor een betere nachtrust

Ik ben heel erg benieuwd of jullie nog andere aanvullende tips hebben! Die zijn uiteraard altijd welkom! Als we allemaal voldoende nachtrust hebben, is dat tenslotte niet alleen veel gezonder, maar zijn we ook allemaal leukere mensen!

Visuals: Shutterstock

Reageer op dit artikel

reacties op dit artikel

Read More